Friday 2 December 2011

Couple:Fitrah atau Nafsu??

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh kepada rakan-rakan sekalian.Sudah terlalu lama ana rasa tdak menulis di blog ni...maklumlah agak 'buzy' sejak akhir-akhir ini...tetapi alhamdulillah Allah masih memberi kesempatan kepada ana untuk kembali menulis...alhamdulillah...

Kali ini,ana mahu berdiskusi mengenai satu fenomena yang dialami oleh kebanyakan remaja pada hari ini iaitu 'couple' atau bahasa lainnya,berpacaran...kalau kita lihat,fenomena ini menjadi satu trend remaja pada hari ini...si lelaki melafazkan cintanya kepada si perempuan,begitu juga sebaliknya.Masing-masing saling berjanji dan meluahkan segala isi hati.Menurut mereka,'couple' itu dapat memenuhi fitrah cinta manusia.Adakah benar dakwaan mereka??


COUPLE=CINTA??


Kita masuk ke skop yang lebih kecil iaitu adakah benar bercouple itu lambang cinta yang sebenar?? 

Jawapannya:TIDAK sebenarnya...kenapa ana ckp begitu??

Cuba kita tengok,pasangan yang bercouple pada hari ini,mereka saling berpegangan tangan,berpelukan sedangkan mereka itu bukanlah mahram ataupun mempunyai ikatan yang sah.Ada pula yang berdua-duaan di tempat yang gelap dan jikalau di tempat yang ramai orang sekalipun,kelakuan mereka seakan-akan pasangan suami isteri.Yang lebih teruk lagi,mungkin sampai ke lembah zina.

Sahabat,cinta adalah sesuatu yang Allah berikan kepada kita dan ianya adalah sesuatu yang suci.Jika begitu,ia sepatutnya diisi dengan batas syariat dan hubungan yang suci bagi memenuhi fitrah ini.Berbalik kepada situasi yang ana berikan tadi,adakah sahabat semua merasakan bahawa couple itu mampu memenuhi fitrah manusia? Sudah tentu tidak...

CINTA BOLEH KE TAK DALAM ISLAM??






Jawapannya ialah BOLEH malah seseorang itu tidak sempurna imannya jika dia tidak mencintai saudaranya sendiri.Bercinta sebenarnya tidak salah di dalam syarak kerana ia adalah satu fitrah semulajadi manusia.Cinta kepada Allah itu adalah satu nikmat yang mendekatkan diri hambaNya kepada Maha Pencipta.Cinta kepada Rasulullah itu merupakan bukti cinta kita kepada manusia teragung kurniaan Ilahi yang membawa kita keluar daripada kegelapan,yang membawa kita keluar daripada lembah kejahilan.Cinta kepada manusia itu wajib kerana dengan cinta,kedamaian dapat dikecapi,tidak berlakunya perkara maksiat dan sebagainya.

Sebenarnya sahabat sekalian,jika anda bercouple dengan tidak dibatasi dengan syariat,anda bukannya bercinta tetapi anda sebenarnya bernafsu....


TUNANG HALALKAN SEGALANYA??






Siapa kata?? Baiklah,ana terangkan.Tunang merupakan satu tempoh di mana si lelaki dan si perempuan boleh saling kenal mengenali antara satu sama lain.Dalam tempoh ini juga,si wanita itu tidak boleh dipinang oleh mana-mana lelaki lain kerana dia telah menjadi tunangan orang.Persoalan yang sering timbul dalam konteks bertunang:

i)Menyamakan tunang dengan couple:

  • Seseorang itu dikira bertunang sekiranya dia memberitahu perempuan itu tadi bahawa dia mahu menjadikan perempuan tersebut sebagai isterinya.
  • Seseorang yang melafazkan cintanya kepada perempuan itu tetapi tiada niat untuk berkahwin dengannya tidak dikira sebagai tunang.
ii)Betulkah waktu bertunang,kita boleh bawa pasangan kita keluar sesuka hati dengan alasan mereka bertunang??

  • Sebenarnya,tunang tidak menghalalkan apa-apa pun sebenarnya.Batas antara lelaki dan perempuan masih perlu dijaga.Seperti yang ana katakan di atas,bertunang itu tempoh untuk berkenalan antara satu sama lain dan kita boleh 'cop' orang yang kita mahukan menjadi pasangan hidup kita.
iii)Adakah cukup syarat sekadar lafaz untuk mengatakan tunang tanpa perlukan hantaran??

  • Sah kerana hantaran itu adalah adat.Utamakan syariat terlebih dahulu dan jangan sama sekali membelakangkan syariat dalam apa pun perkara.
iv)'Guideline' untuk menjaga hati dan menjaga kesucian cinta ketika bertunang hingga ke alam perkahwinan

  • Mesej atau berhubung apabila perlu
  • Keluar bersama dengan membawa mahram(kalau boleh ayah si perempuan)
  • Wanita itu tidak boleh melunakkan suara kepada lelaki
v)Bagi ana,tunang adalah salah satu solusi bagi seseorang untuk menjaga hatinya serta menundukkan pandangan dan bagi mereka yang masih belum mampu dari sudut kewangan.

KONKLUSI

"Wahai pemuda,jika antara kalian ada yang mampu,maka berkahwinlah kerana sesungguhnya perkahwinan itu lebih menundukkan pandangan dan memelihara kemaluan.Sesiapa yang tidak mampu maka berpuasalah dia kerana puasa itu dapat menjadi penghalang dia daripada syahwat,"

Para sahabat sekalian,Islam itu indah dan mudah.Islam telah menyediakan satu panduan yang mudah untuk diikuti.Kita ada Al-Quran dan sunnah Rasulullah s.a.w sebagai panduan kita dalam kehidupan.Bercouple sebenarnya bukanlah jalan yang terbaik kerana ia lebih dekat dengan maksiat.Nikah adalah cara yang Allah berikan kepada kita untuk kita saling mencintai bagi yang jantina agar kesucian cinta sejati itu terpelihara.Ketahuilah bahawa couple tidak melambangkan fitrah cinta sebenar tetapi ia lebih kepada nafsu.Sekian,waallahua'lam....


No comments:

Post a Comment