Saturday 3 September 2011

Kenapa kami???

Ada seorang sahabat dtg bertanya kpd ana,"Ya akhi,knp blogspot anta gunekan term 'Kami'?? Knp xgne 'saya' atau 'ana' yg merujuk kpd anta??".


Jawapan ana mudah sahaja.Perkataan KAMI itu ada maksud yg tersendiri iaitu:


Kita Anak Muda Islam

Kenapa ana fokuskan kpd pemuda Islam?? Kenapa anak xgolongkan kpd org2 tua sekali?

Cuba kita ingat kembali peristiwa ini. 


Saidina Umar r.a bersama para sahabat duduk bersama di dalam sebuah bilik.Kemudian,Saidina Umar r.a berkata kpd seorang sahabat,"Buatlah permintaan,".


Sahabat tadi pun menjawab,"Aku ingin bilik ini dipenuhi dgn emas yg begitu banyak lalu aku sumbangkan kesemuanya ke jalan Allah,".


Kemudian,Saidina Umar bertanya kpd seorang lagi sahabat,"Buatlah permintaan,".


Sahabat itu pun menjawab,"Aku inginkan bilik ini dilimpahi dgn berlian dan permata lalu aku sumbangkan kesemuanya ke jalan Allah,".


Kemudian,sahabat bertanya kpd Saidina Umar soalan yg sama.Kemudian,Saidina Umar r.a menjawab,"Aku inginkan bilik ini dipenuhi oleh PEMUDA seperti ABU UBAYDAH dan MUAZ BIN JABAL lalu aku hantar kesemuanya ke jalan Allah,". 


Daripada di atas,jelas mengatakan bahawa golongan muda atau remaja ini sebenarnya sesuatu yg amat diperlukan dlm Islam.Biarpun kita mempunyai berjuta-juta ringgit,emas menimbun dan sebagainya utk dihantar ke jalan Allah,itu masih belum cukup utk membawa agama Islam.Itulah juga masalah yg berlaku di negara-negara Arab seperti Iran.Mereka ada harta utk disumbangkan dan mereka boleh lengkap dgn senjata tp mereka tiada golongan belia yg bersedia utk membawa Islam.


Persoalannya,kenapa remaja??


Semangat seseorang remaja itu kuat dan apabila mereka berkeinginkan sesuatu,pasti mereka akan bersungguh2 utk mendapatkannya.Semangat dalam dalam jiwa seorang remaja memang luar biasa.Sebagai contoh,Sultan Muhammad al-Fateh pernah berkata,


"Dalam diri aku ini ada 2 sifat.Aku boleh jadi keras spt batu dan aku juga boleh jd lembut spt air.Aku menjadi keras ketika mana apabila aku menginginkan sesuatu,aku akan menggunakan pelbagai cara sekalipun asalkan matlamat aku tercapai.Aku juga boleh jadi lembut spt air yakni swak2 aku berdoa dan beribadah kpd Allah,".


Golongan belia dan remaja juga telah banyak mencipta sejarah dan antara pemuda2 islam itu ialah:

  1. Musab bin Umair-pemegang panji sewaktu perang Uhud tetapi akhirnya terkorban syahid.
  2. Saidina Ali-kanak-kanak pertama memeluk Islam.Keberanian beliau terbukti ketika beliau   menggantikan tempat Nabi Muhammad s.a.w  sewaktu peristiwa Hijrah.Khalifah keempat drpd Khulafa ar-Rashidin
  3. Sultan Muhammad Al-Fateh-pembuka Kota Constantinople dan merupakan sebaik-baik pemimpin.
  4. Salahuddin al-Ayyubi-membebaskan Palestin drpd taklukan tentera Salib.
Mereka ini telah berjaya mencipta sejarah.Kini,tibalah masa untuk pemuda seperti kita untuk mencipta sejarah dan mengulangi sejarah tertegaknya khilafah di atas bumi Allah ini.Jadilah sebaik-baik remaja untuk agama.Allahu Akbar!!!!










No comments:

Post a Comment