Wednesday 31 August 2011

Back to Our Fitrah!!!

Alhamdulillah setelah selesai berpuasa selama sebulan di bulan Ramadhan,akhirnya kita tiba di bulan Syawal,di mana pada bulan ini kita menyambut Hari Raya Aidil Fitri...alhamdulillah...

Apa yg ana ingin kongsikan di sini ialah definisi Aidil Fitri itu sndri iaitu kembali kpd fitrah.Apakah maksud di sebaliknya???

Kita lihat kpd asal manusia iaitu ketika seseorang itu masih lagi bayi.Kita tahu bahawa bayi diibaratkan spt sehelai kain putih dan ibu bapanya yg akan membentuk anak sama ada Islam,Yahudi mahupun Nasrani.

Apa yg ana ingin tekankan adalah ketika di sepanjang bulan Ramadhan ini,adakah Allah telah mengampunkan kesemua dosa kita ataupun tidak diampunkan langsung?? Adakah kita keluar dri bulan Ramadhan dan kembali kpd fitrah asal iaitu suci??

Ketika mana Rasulullah hendak naik ke mimbar utk menyampaikan khutbah,baginda menyebut perkataan 'amin' sebanyak tiga kali ketika baginda ingin menyampaikan khutbah.Selesai khutbah dan solat,sahabat bertanya,

  "Ya Rasulullah,knp kau menyebutkan perkataan 'amin' tadi??"

Baginda menjawab,

  "Sewaktu aku naik ke mimbar tadi,Jibrail a.s tlah dtg kpdku.Di tangga yang pertama,Jibrail berdoa bahawa celakalah orang yg apabila keluar dari bulan Ramadhan tetapi dosanya tidak diampunkan lalu dicampakkan ke api neraka,".

  "Tangga yg kedua pula,Jibrail berdoa agar dicelakakan orang yg mempunyai kedua ibu bapa tetapi tidak berbakti kpd mereka,".

  "Tangga yg ketiga,Jibrail berdoa bahawa celakalah orang yg mendengar namaku tetapi tdk disambut dgn selawat,".

Sempena Hari Raya yg mulia ini,marilah kita memuhasabahkan diri kita kembali.Di samping kita bergembira di hari yg penuh kemuliaan ini,cuba kita tnye diri kita,adakah kita termasuk dlm golongan yg pertama td??? Fikir-fikirkanlah....akhir kata,

SELAMAT MENYAMBUT HARI RAYA AIDILFITRI!!

No comments:

Post a Comment